Jak montować pionowe znaki drogowe?
Konstrukcje wsporcze dla znaków drogowych
Zgodnie z brzmieniem ustawy, znaki drogowe muszą być zamontowane do odpowiednich konstrukcji wsporczych, które wykonane są z trwałych materiałów. Najczęściej w postaci konstrukcji wsporczej występują słupki oraz wysięgniki, ale mogą być nimi także bramy. W szczególnych przypadkach ustawodawca zezwala na wykorzystanie latarń, słupów telekomunikacyjnych i trakcyjnych, masztów sygnalizacyjnych i ścian budynków. Umieszczenie znaków w tych miejscach musi być jednak motywowane brakiem innej możliwości. Najbezpieczniejszą konstrukcją wsporczą są słupki o przekroju eliptycznym lub kołowym. Na jednym słupku zazwyczaj umieszcza się jeden znak, a jeśli występuje konieczność instalacji większej ich ilości – należy przestrzegać dopuszczalnych konfiguracji. Montując znak drogowy należy pamiętać o tym, że jego tarcza musi być odchylona w zakresie 5° od osi jezdni – płaszczyzna jezdni i oś tarczy nie powinny tworzyć kąta prostego.
W przypadku znaków instalowanych na pasie drogowym konieczne jest ich posadowienie w fundamencie, którego rodzaj uwarunkowany jest możliwościami technicznymi terenu. Fundamenty pod konstrukcje wsporcze znaków wykonuje się z betonu lub w formie gotowych prefabrykatów betonowych. Wymiary fundamentu uzależnione są od rodzaju podłoża, choć przyjmuje się jego standardową szerokość 20-40 cm oraz wysokość 70-80 cm. Słupek powinien zostać zakotwiczony w fundamencie pod kątem prostym. Fundament powinien zostać dodatkowo zabezpieczony przez działaniem wód.
Systemy mocowań znaków drogowych
Każdy producent znaków drogowych ma obowiązek dołączyć do oferowanych produktów szczegółową instrukcję montażową. Bezwzględnie należy się z nią zapoznać przez przystąpieniem do instalacji znaku, co jest warunkiem uzyskania gwarancji. Producenci znaków drogowych oferują różne systemy ich mocowania, których poszczególne elementy powinny być wykonane z materiałów trwałych, wytrzymałych na uszkodzenia mechaniczne i odpornych na rdzę i niekorzystne warunki atmosferyczne. Konstrukcje należy montować zgodnie z przepisami BHP. Przed montażem należy sprawdzić, czy łączniki, śruby i nakrętki nie są popękane lub w jakikolwiek inny sposób uszkodzone.
Znaki drogowe na słupkach montuje się za pomocą objem aluminiowych lub stalowych ocynkowanych. Standardowe obejmy mają 1.5-2 cale i występują w postaci uchwytu górnego oraz dolnego. Uchwyt obejmy musi zostać założony na zagiętą krawędź znaku z zachowaniem pionowej osi symetrii. Zagięta krawędź znaku musi zostać wsunięta w szczelinę pomiędzy łebkiem śruby, a zakańczającym ją elementem. Podobnie postępuje się w przypadku profili usztywniająco-mocujących. Po odpowiednim ustabilizowaniu obejmy należy dokręcić śruby, które połączą element profilowy z podkładką. Konstrukcję wsporczą zamyka się obejmą zamykającą. Obok obejm, popularne są również uchwyty typu ząbek, opierające się na gumowych kostkach, połączony system uchwytu typu ząbek z uchwytem typu fala, a także uchwyty zaciskowe.